chiny:-subiektywny-przeglad-wydarzen-za-wielkim-murem-(13/22)

Z prac Rządu (来自政府工作)
Zatrudnienie w spółkach technologicznych

Według informacji Państwowej Administracji Cyberprzestrzeni (国家互联网信息办公室) od lipca 2021 r. do polowy marca 2022 r. zatrudnienie w największych spółkach technologicznych utrzymuje się na stabilnym poziomie.

W tym okresie z firm odeszło 216 800 pracowników, a zatrudniono w nich 295 900 osób. Spółki, o których mowa to:

  • Tencent (腾讯),
  • Alibaba (阿里巴巴),
  • ByteDance (字节跳动),
  • MeiTuan (美团),
  • PinDuoDuo (拼多多),
  • KuaiShou (快手),
  • BaiDu (百度),
  • com (京东),
  • NetEase (网易),
  • WeiBo (微博),
  • BiLiBiLi (哔哩哔哩) oraz
  • Ant Group (蚂蚁集团).

Ten rok nie zapowiada się aż tak dobrze, bowiem już wiele z tych przedsiębiorstw zapowiedziało plany redukcji zatrudnienia. Znamienne, że na liście nie znalazła się firma DiDi (chiński Uber), która z hegemona rynku zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami za pomocą aplikacji mobilnej stała się upadającą spółką. A wszystko za sprawą wejścia w spór z regulatorami chińskiego rynku (DiDi weszło na amerykańską giełdę pomimo ostrzeżenia chińskich regulatorów, którzy wymagali reorganizacji firmy przed premierą giełdową. Zarząd nie posłuchał, DiDi już nie ma ani na amerykańskiej giełdzie, ani na chińskim rynku).

Targi kantońskie online…

Jak zapowiedziało Ministerstwo Handlu (商务部), 131 edycja najbardziej rozpoznawalnych targów chińskich, kantońskich targów China Import and Export Fair (中国进出口商品交易会) odbyła się w dniach od 15 do 24 kwietnia … w formule online. Oczywiście przez wzgląd na sytuacje epidemiczną w GuangZhou (Kantonie) i całej prowincji GuangDong.

Tegoroczne Targi Kantońskie koncentrowały się na połączeniu krajowego i międzynarodowego „podwójnego cyklu” (Dual Circulation, nowy model chińskiej gospodarki), a wystawa składała się z trzech części:

  • platformy wystawienniczej online,
  • usługi „dokowania” dostaw i zaopatrzenia oraz
  • strefy transgranicznego handlu elektronicznego.

W specjalnej sekcji “Rewitalizacja obszarów wiejskich” wystawcy ze wszystkich obszarów dotkniętych ubóstwem mogli zaprezentować swoje produkty.

Tegoroczne Targi Kantońskie skupiły się na poprawie efektywności kojarzenia handlu i doświadczenia użytkowników, kontynuowały optymalizację i ulepszanie funkcji platformy internetowej oraz podjęły liczne działania mające na celu ułatwienie interaktywnej wymiany i transakcji handlowych między wystawcami i kupcami. W tym roku Targi Kantońskie nie pobierały opłat od wystawców ani od transgranicznych platform e-commerce uczestniczących w działaniach synchronicznych.

Toalety i woda na wsi

Państwowa Komisja Zdrowia (国家卫生委员会) ocenia, że już ponad 70% chińskich wsi posiada publiczne toalety, 89% obszarów wiejskich ma dostęp do wodociągów, a do bieżącej wody pitnej 84% gospodarstw rolnych.

Ekonomia (经济), Biznes (生意)
SHEIN wart 100 miliardów

SHEIN jest najszybciej rozwijającą się chińską marką w branży odzieżowej, zarówno pod względem rozpoznawalności, jak i wielkości sprzedaży online.

Firma została założona w 2008 roku przez Chrisa Xu w Nanjing. Firma znana jest z odzieży w przystępnych cenach. Firma została założona w 2008 roku przez Chrisa Xu w Nanjing w Chinach. Na początku swojej działalności SHEIN był uważany bardziej za firmę typu drop shipping niż sprzedawcę detalicznego. Początkowo firma nie zajmowała się projektowaniem i produkcją odzieży, a swoje produkty pozyskiwała z hurtowego rynku odzieżowego w Guangzhou.

W 2016 roku Xu zebrał zespół 800 projektantów i prototypistów, którzy produkowali odzież pod marką SHEIN. Firma zaczęła ulepszać swój łańcuch dostaw, wykluczając dostawców, którzy dostarczali produkty niskiej jakości.

Do listopada 2021 r. wartość firmy wzrosła do 30 miliardów dolarów. Podczas pandemii w 2020 roku firma osiągnęła 10 miliardów dolarów przychodu, co oznacza, że był to siódmy rok z rzędu, w którym sprzedaż firmy wzrosła o ponad 100%. W październiku 2020 roku SHEIN był największą na świecie firmą odzieżową działającą wyłącznie online.

Obecnie wartość firmy SHEIN szacuje się na 100 miliardów dolarów, co czyni ją trzecią najbardziej wartościową prywatną firmą na świecie i większą co do wartości niż dwie największe firmy z branży fast fashion – H&M i Zara. Firma 28% udziałów w amerykańskim rynku szybkiej mody. Uplasowała się na drugim miejscu po Amazonie jako ulubiony serwis internetowy amerykańskich nastolatków.

Jest kolejną chińską marką wśród takich jak np. HuaWei, Oppo, Alibaba, XiaoMi, Lenovo, Haier, Tencent czy TikTok, która rozpoznawalna jest na całym świecie i aspiruje do miana światowego lidera w swojej branży.

Nieruchomości (房地產)
Spada sprzedaż mieszkań

W I kwartale br. 50 największych deweloperów odnotowało spadek sprzedaży mieszkań aż o 47% r/r. Spadek ten nastąpił pomimo różnych mechanizmów wsparcia jakie władze starają się udzielić branży. Tąpnięcie na rynku nieruchomości, który odpowiada za ok. 6,8% chińskiego PKB jest większe niż to obserwowane w I kwartale 2020 roku, kiedy wybuchła epidemia COVID-19. Omikron daje o sobie znać.

Motoryzacja (汽车)
400 mln pojazdów

W I kwartale br. po raz pierwszy w historii liczba zarejestrowanych pojazdów w Chinach przekroczyła 400 mln. Po chińskich drogach jeżdżą 402 mln różnych pojazdów. W tej liczbie 307 mln stanowią samochody osobowe. Wśród nich 1,11 mln to auta NEV (hybrydy i elektryczne). Tych ostatnich wśród zarejestrowanych pojazdów jest o 138,2% więcej niż w zeszłym roku. W I kw. br. wydano 7,76 mln nowych praw jazdy.

Transport  (交通运输)
Inwestycje kolejowe

China National Railway Group Co., Ltd. (中国国家铁路集团有限公司)  w ciągu I kwartału br. zainwestowała 106,5 mld RMB (ok. 71,35 mld PLN) w projekty związane z kolejnictwem. Jest to wzrost o 3,1% w relacji r/r. W ciągu pierwszych 3 miesięcy tego roku oddano 447 km nowych linii kolejowych, w tym 233 km dla pociągów szybkich, rozwijających prędkość do 360 km/godz.

Technologie (技术)
Smart zegarki vs smart opaski

W ubiegłym roku sprzedaż smart zegarków po raz pierwszy przewyższyła w Chinach sprzedaż smart opasek fitness. Te pierwsze odnotowały wzrost sprzedaży o 48% r/r, te drugie spadek o 1% r/r. Ocenia się, że w tym roku popyt na „inteligentne opaski” spadnie nawet o 10%. Smart zegarki stanowią 61% wszystkich elektronicznych produktów/gadżetów noszonych na ręce. 26% rynku należy do gadżetów tego typu dla dzieci.

Średnia cena smart opaski fitness na rynku chińskim to 200 RMB (ok. 134 PLN). Natomiast za smart zegarki średnio trzeba zapłacić ok. 1000 RMB (ok. 670 PLN). Ale można tu kupić całkiem dobry inteligentny zegarek pomniejszego producenta już od 500 RMB (ok. 335 PLN).

Nowe telefony Honor

Wyodrębniona z HuaWei (华为) spółka i marka Honor (荣耀) wypuszcza na rynek nowe modele smartfonów.

To Play 6T i Play 6T Pro.

Oba modele przystosowane do pracy w systemie 5G.

Honor Play 6T wyposażono w umieszczone w dużej prostokątnej oprawce obiektywy aparatów: głównego z matrycą 13 Mpx, do zdjęć makro oraz do zdjęć „z głębią”, z rozmytym tłem z matrycami 2 Mpx. Ekran telefonu TFT LCD ma przekątną 6,74 cala, rozdzielczość HD+ i częstotliwość odświeżania obrazu 90 Hz. Procesor MediaTek Dimensity 700 oraz baterie o pojemności 5000 mAh z ładowaniem 22,5 W.

Cena tego smartfonu w zależności od wersji:

  • 8+128 GB – 1199 RMB (ok. 803 PLN),
  • 8+256 GB – 1399 (ok. 937 PLN).

Honor Play 6T Pro ma nieco inny styl niż model podstawowy. Z tyłu przypomina nieco iPhone. W kwadratowej ramce umieszczono obiektyw aparatu głównego z matrycą 48 Mpx i obiektyw do zdjęć z głębią z matrycą 2 Mpx. Z przodu umieszczono obiektyw aparatu do selfie z matrycą 8 Mpx. Ekran TFT LCD o przekątnej 6,7 cala, rozdzielczości Full HD+ oraz częstotliwości odświeżania 90 Hz. Procesor MediaTek Dimensity 810. Pamięć (jedna wersja) 8+256 GB. Bateria o 4000 mAh z 40-watowym ładowaniem. Czytnik linii papilarnych.

Cena: 1599 RMB (ok. 1071 PLN).

Cena i specyfikacja wskazują, że modele te adresowane są do młodzieży.

TFT LCD, zwana jest matryca aktywną, gdzie każdy piksel matrycy kontroluje aż cztery tranzystory, gdzie jeden z nich odpowiada za jasność, a trzy pozostałe za barwy podstawowe. W efekcie pozwala to na uzyskanie wyższych rozdzielczości, charakteryzują się najszybszym czasem dostępu, lepszą ostrością barw i ogólnie wyższych parametrów w porównaniu do zwykłych matryc LCD. Rozwiązanie to jest bardziej skomplikowane przez co droższe. Stosowane jest do wyświetlaczy bardziej precyzyjnych, do wysokiej jakości monitorów lub notebooków.

Finanse – Banki – Kapitał (财政 – 银行 – 资本)
Nowe spółki na giełdach

W I kwartale 2022 roku na giełdy w Chinach weszło 97 spółek, czyli o 28% mniej niż w zeszłym roku. Spółki te pozyskały kapitał 191,56 mld RMB (ok. 128,29 mld PLN) –  wzrost o 2% r/r. 3 IPO na chińskich giełdach w tym okresie znalazły się pośród 7 największych pod względem wartości w skali świata. Dla porównania: na giełdach amerykańskich w tym okresie było 37 IPO (spadek o 72% r/r) i spółki te zgromadziły kapitał o wartości ogólnej 2,4 mld USD (ok. 10,23 mld PLN) – mniej o 95% w stosunku rok do roku.

Cyfrowy juan w kolejnych miastach

Centralny Ludowy Bank Chin (中国人民银行) rozszerza pilotażowy program stosowania płatności cyfrowym RMB na kolejne miasta, którymi są

  • TianJin 天津,
  • ChongQing 重庆,
  • GuangZhou 广州,
  • FuZhou 福州,
  • XiaMen 厦门,
  • 6 miast w prowincji ZheJiang 浙江, w których odbędą się Igrzyska Azji oraz
  • ZhangJaiKou 张家口, gdzie odbywały się Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2022.

Cyfrowy juan znajduje się w obiegu już w ponad 20 miastach Chin.

Książka do nabycia TUTAJ

Rezerwy walutowe

Państwowa Administracja Wymiany Walut Zagranicznych (国家外汇管理局) poinformowała, iż pod koniec marca 2022 roku zarządzała rezerwami w walutach zagranicznych o wartości 3,188 bilionów USD. To spadek o 0,8% w porównaniu z końcem lutego br.

Zagraniczne rezerwy walutowe Hong Kongu wynosiły na koniec marca br. 48,6 mld USD (ok. 2,052 bln PLN). Rezerwy te stanowią sześciokrotność wartości hongkońskiej waluty znajdującej się aktualnie w obiegu.

R&D odliczane od podatku

Ministerstwo Finansów (财政部), Państwowa Administracja Podatkowa (国家税务总局) oraz Ministerstwo Nauki  i Techniki (科学技术部) podjęły wspólną decyzję, iż drugi rok z rzędu wydatki małych i średnich przedsiębiorstw na rozwój i badania będą odliczone od bazy opodatkowania.


Zdrowie  (健康)
Omikron, omikron

Co z koronawirusem w Chinach? Poza prowincją JiLin 吉林 i Szanghajem odnotowywane są pojedyncze przypadki. 09.04.2022 zarejestrowano w Chinach (poza tymi dwoma regionami) 997 przypadków zakażeń. Ale w sumie – z uwzględnieniem JiLin i Szanghaju 26 355 przypadków, w samym Szanghaju 24943 (objawowych 1006 i 23937 bezobjawowych). Metropolia odpowiada za 94,64% wszystkich zakażeń w kraju.

Od 1 marca do 9 kwietnia było tych przypadków blisko 160 000. Od początku kwietnia odnotowywano po ponad 10 000 przypadków dziennie, a do 7.04. po ponad 20 000. Od 27 marca całe miasto zamieszkane przez niemal 26 mln mieszkańców znajduje się w pełnym lockdownie. Izolacja, zakaz opuszczania mieszkań. Masowe testy wszystkich mieszkańców co drugi dzień. W halach targowych i sportowych przygotowano 160 000 lóżek dla osób zakażonych (bezobjawowych – ci z objawami trafiają do szpitali). Dwie okoliczne prowincje (JiangSu 江苏 i ZheJiang 浙江) oferują dodatkowo po 30 000 łóżek w swoich szpitalach tymczasowych. Blisko 40 000 personelu medycznego (w tym wojskowego) pomaga w walce z koronawirusem typu omikron BA.2. Władze miasta jak na razie nie panują nad sytuacją. Zaopatrzenie szwankuje i jest tylko online. Brakuje kierowców, kurierów do rozwożenia przesyłek. Asortyment produktów spożywczych jest ograniczony. Na zamawiane produkty trzeba czekać nawet i dwa dni, a często to co trafia pod drzwi (z mieszkania nie wolno wychodzić) zdecydowanie różni się od tego co zamówiono. Pozostaje wymiana między sąsiadami.

Rząd twardo obstaje przy strategii „zero-Covid” wzbogaconej o nową zasadę „dynamicznego oczyszczania z wirusa”. W tym samym czasie cały świat się otwiera i rozluźnia obostrzenia pandemiczne.

 » Read More

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *