chiny:-subiektywny-przeglad-wydarzen-za-wielkim-murem-(02/22)

Ekonomia (经济), Biznes (生意)
CPI

Wskaźnik cen konsumenckich i usług (ang. consumer price index, CPI, 消费者物价指数), najpopularniejszy miernik poziomu inflacji zarówno w grudniu 2021 roku, jak i w całym roku minionym dowodził, że inflacja nie była problemem chińskiej gospodarki w tym okresie.

W ubiegłym miesiącu inflacja mierzona CPI spadla o 0,3% w relacji m/m. To pierwszy spadek m/m odnotowany od czerwca ub.r.

Ceny żywności spadły w grudniu o 0,6%, gdy w listopadzie odnotowano gwałtowny wzrost o 2,4%. Ceny warzyw spadły o 8,3% m/m, co jest efektem ich sezonowości. Równie sezonowe owoce podrożały w grudniu o 3,4% m/m. Spadły znacznie ceny wieprzowiny (o 11,8% m/m) na skutek zwiększającej się podaży tego mięsa. Ceny artykułów nieżywnościowych spadły o 0,2% m/m. Co ważne: benzyny o 5,4% innych paliw o 5,8% m/m.

W odniesieniu rok do roku (r/r) w grudniu 2021 inflacja wynosiła 1,5% wobec 2,3% w listopadzie.

Żywność staniała o 1,2% r/r. Największy wpływ na zmiany cen w tej kategorii jak zwykle miała wieprzowina, która kosztowała o 36,7% mniej niż przed rokiem. W tym odniesieniu wzrosły ceny warzyw o 10,6%. Za benzynę w tym samym odniesieniu trzeba było zapłacić o 23,0%, a za inne paliwa o 25,4% więcej. Inflacja mierzona CPI osiągnęła w całym 2021 roku poziom 0,9% przy zakładanej w budżecie górnej granicy 3%.

W wielu państwach świata inflacja jest najwyższa od dekad (i ciągle rośnie), tymczasem w Chinach tempo jej wzrostu utrzymuje się na niskim poziomie. Wiele cen spadało.

Dane: Państwowy Urząd Statystyczny (国家统计局) m/m  miesiąc do miesiąca, r/r – rok do roku

PPI

Wskaźnik PPI – indeks cen dóbr produkcyjnych (ang. producer price index, PPI, 工业生产者出厂价格指数) – miernik obrazujący zmiany poziomu cen ustalanych przez producentów na różnych etapach procesu wytwarzania dóbr w grudniu spadł o 1,2% w porównaniu z listopadem ub.r. Ceny w górnictwie obniżyły się o 8,3%. Tu determinantą były ceny węgla, które obniżyły się o 15,4% m/m. W przemyśle stalowym i obróbki metali spadek o 4,4%, dla metali nieżelaznych o 1,4%, dla surowców i produktów chemicznych o 2,1%.

Ceny gazu wzrosły o 5,3% w relacji m/m.

Ceny producentów spadły w grudniu o 2,6% do listopada. Po dwóch miesiącach silnych wzrostów. To dobry prognostyk na początek roku. Pamiętać trzeba jednak, że w relacji 2021 do 2020 ceny producentów wzrosły o 13,14%. Pośród 37 na 40 badanych branż przemysłu ceny poszły w górę. W skali minionego roku najmocniej zwyżkowały ceny węgla (o 66,8%), lecz tylko w grudniu odnotowano ich spadek o 22% r/r. Podobna tendencja (od stycznia do listopada wzrost, w grudniu gwałtowny spadek)  utrzymywała się, choć w różnej proporcji procentowej, dla cen ropy naftowej, benzyny, innych paliw, stali, czy metali nieżelaznych. Natomiast wzrosły ceny gazu i energii elektrycznej (12,5% i 4,8% r/r). W grudniu ceny tych produktów średnio spadły o 1,3% (m/m), ale wzrosły o 14,2% w porównaniu z 2020 rokiem.

Dane: Państwowy Urząd Statystyczny (国家统计局) m/m  miesiąc do miesiąca, r/r – rok do roku

O rzeczywistych kierunkach w jakich będą podążać wskaźniki CPI i PPI będzie można powiedzieć dopiero w marcu. Od połowy stycznia do połowy lutego (okres „dotknięty” Chińskim Nowym Rokiem) pozyskiwane dane nie będą reprezentatywne. W tym okresie (od lat) gospodarka w zasadzie zatrzymuje się.

Ale to swego rodzaju pozór. O wiele ważniejsze jest to, czy po świętach nastąpi faktyczne poluzowanie polityki pieniężnej i fiskalnej wobec  (spodziewanej) słabej konsumpcji oraz (spodziewanego) spowolnienia. A coś jest na rzeczy, bo nabiera tempa tradycyjny chiński stymulator rozwoju, czyli projekty w zakresie infrastruktury. Te zawsze pojawiają się najliczniej w okresach ekonomicznie nieciekawych.

“Bilionowe” miasta

Wstępne dane dotyczące 2021 roku wykazują, że Chiny mogą „pochwalić się” liczbą 24 miast, w których roczny PKB przekroczył 1 bln RMB (ok. 622,127 mld PLN).

GUS: PKB Polski w 2020 r. wyniósł nominalnie 2 323,9 mld PLN

Szanghaj i Pekin w 2021 roku uzyskały PKB na poziomie ponad 4 bln RMB (ok. 2,488 bln PLN). To w sumie więcej niż dochód np. Tajlandii, Belgii czy Austrii.

W ekskluzywnym „klubie biliona RMB PKB” oprócz Pekinu i Szanghaju znalazły się również:

  • Kanton / GuangZhou / 广州,
  • ShenZhen / 深圳,
  • TianJin / 天津,
  • SuZhou / 苏州,
  • ChongQing / 重庆,
  • WuHan / 武汉,
  • ChengDu / 成都,
  • HangZhou / 杭州,
  • Nankin / NanJing / 南京,
  • QingDao / 青岛,
  • WuXi / 无锡,
  • ChangSha / 长沙,
  • NingBo / 宁波,
  • ZhengZhou / 郑州,
  • FoShan / 佛山,
  • FuZhou / 福州,
  • QuanZhou / 泉州,
  • NanTong / 南通,
  • HeFei / 合肥,
  • Xi’An / 西安,
  • JiNan / 济南 i
  • DongGuang / 东莞.

Najwięcej miast dołączyło do tego „klubu bilionerów” w 2020 roku (6). W ubiegłym roku (2021) tylko DongGuang udało się przekroczyć poziom PKB.

I żeby nie było wątpliwości: mówimy o bilionach, czyli tysiącach miliardów. Tysiącach. Miliardów.

Kosmetyki w górę

W Chinach od lat dynamicznie rozwija się przemysł kosmetyczny. Według najnowszych danych Państwowego Urzędu Statystycznego (国家统计局) z końcem listopada 2021 r. działało w Chinach 90,000 producentów kosmetyków. Rośnie sprzedaż produktów kosmetycznych.

  • W 2010 roku wartość sprzedanych w Chinach kosmetyków wynosiła 88,9 mld RMB (ok. 55,318 mld PLN),
  • w 2020 roku było to już 340 mld RMB (ok. 211,564 mld PLN).

Najwięcej przedsiębiorstw kosmetycznych ma swoje siedziby w południowej prowincji GuangDong 广东 . To blisko 25% wszystkich firm kosmetycznych Chin. Na drugim miejscu są firmy z prowincji AnHui 安徽 na trzecim HuNan 湖南.

W zeszłorocznym apogeum handlu internetowego, czyli w dniu „Święta Singla” (podwójne 11) aż 37,6% wszystkich sprzedanych kosmetyków stanowiły te do pielęgnacji skóry. I tu dominowały zagraniczne marki. Wśród kosmetyków upiększających prym wiodły specyfiki krajowe, które konkurowały na równi z zagranicznymi.


Nieruchomości (房地产)
Deweloperzy nie wykonali planów

Ponad 80% największych chińskich deweloperów nie zrealizowało planów dotyczących oddania mieszkań użytkownikom w 2021 roku.

Chińskie firmy deweloperskie borykały się z licznymi problemami, począwszy od scentralizowanego systemu podaży gruntów, poprzez zakaz przekraczania „trzech czerwonych linii” dla uzyskania finansowania, zaostrzenie regulacji dotyczących kredytów mieszkaniowych, skończywszy na licznych regulacjach i kontrolach. Firmy z branży nieruchomości odczuwały trudności w sprzedaży nieruchomości, odzyskiwaniu płatności od nierzetelnych kontrahentów, malejącymi zyskami, a nawet niewypłacalnością.

Grupa China Evergrande Real Estate Group Co., Ltd.  (中国恒大地产集团有限公司) wykonała zaledwie 61,5% rocznego planu (2021), kiedy rok wcześniej (2020) zrealizowała założenia w 108,3%.

Na drugim miejscu tej listy rekordzistów niezrealizowanych planów w mieszkaniówce znalazła się spółka BeiJing Capital Land Co., Ltd. (北京 首都置地有限公司) zrealizowawszy 68,3% planu.

Najlepsze wyniki wśród największych chińskich deweloperów – choć wciąż pod kreską – odnotowały:

  • RongChuang (Sunac) China Holding Co., Ltd. (融創中國控股有限公司):93,4%
  • Country Garden Holdings Company Limited (碧桂园控股有限公司): 88,9% planu
  • Vanke Enterprise Co., Ltd. (万科企业股份有限公司): 78,5%

Wszystkie te firmy bez wyjątku borykają z problemami finansowymi.


Motoryzacja (汽车)
Tesla bije rekordy

Tesla ShangHai Co., Ltd. (特斯拉上海有限公司) wyprodukowała w 2021 roku w swojej fabryce w Szanghaju 484 130 samochodów, o 235% więcej niż w roku 2020. Z tej liczby wyeksportowano ponad 160 000 aut do 10 krajów, w tym do Europy. W 2020 roku, pierwszym działania fabryki szanghajskiej Tesli, z taśm montażowych zeszło 200 131 samochodów. W grudniu ub.r., po raz pierwszy w historii fabryki, zmontowano tu ponad 70,000 aut (70,847).

Tesla jest jedynym zagranicznym producentem, który znajduje się w pierwszej dziesiątce producentów z najwyższym wynikiem sprzedaży samochodów elektrycznych na rynku chińskim.

Gigafactory, jak się nazywa fabrykę Tesli w Szanghaju zapewnia produkcję 51,7% wszystkich aut marki. Strategia dużej inwestycji (wielomiliardowa) i szybkiego uruchomienia (w ciągu niecałego roku) przynosi korzyści.

2021 dobry dla branży

Rok 2021 był dobry dla branży motoryzacyjnej w Chinach. Wyprodukowano w nim 26,28 mln aut, sprzedano 26,275 mln. To odpowiednio o 3,4% i 3,8% więcej niż w roku 2020. Po raz pierwszy od trzech lat powstrzymany został trend spadkowy w tym sektorze chińskiej gospodarki.

Jak wynika z raportu China Association of Automobile Manufacturers (中国汽车工业协会) za wzrostem produkcji i sprzedaży aut w Chinach stoi skok liczby produkowanych i sprzedawanych samochodów elektrycznych (o 157,5% r/r), aut hybrydowych i napędzanych wodorem. W sumie sprzedano w minionym roku 3,52 mln takich samochodów. W grudniu ub.r. sprzedaż samochodów wzrosła o 114% r/r (sprzedano 531,000 pojazdów). Rynek pojazdów NEV wydaje się nie tracić swojej siły i rozpędu. Inaczej sprawy mają się w przypadku całkowitej liczby sprzedawanych samochodów, bez podziału na rodzaj napędu. Tu w grudniu, po raz ósmy z rzędu, odnotowano spadek. Tym razem o 1,6% r/r. To efekt zaburzeń w łańcuchach dostaw, braków półprzewodników, mikroprocesorów, bez których współczesne samochody, pełne czujników, systemów wspomagających i monitorujących, nawigujących, rozrywkowych nie mogą już istnieć. China Association of Automobile Manufacturers  patrzy w przyszłość z optymizmem. Ocenia, że sprzedaż samochodów w 2022 roku osiągnie liczbę 27,5 mln i będzie to wzrost o 5,4% r/r. W tej liczbie sprzedanych zostanie około 5 mln samochodów NEV, zwiększy się o 47% r/r.

W 14-ym planie pięcioletnim przyjmuje się, że w 2025 roku samochody NEV będą stanowić 20% wszystkich pojazdów na rynku. Przewiduje również, iż zwiększy się w Chinach dostępność rożnego rodzaju mikroprocesorów, a ceny materiałów i surowców ustabilizują się.


Transport (交通运输)

W prowincji JiangSu 江苏 (sąsiadującej z Szanghajem) oddano do użytku najdłuższy w kraju drogowy tunel podwodny. Przeprowadzono go pod jeziorem TaiHu太湖, trzecim co do wielkości jeziorze Chin. Jezioro, o pow. 2 445 km2 należy do zlewiska rzeki Jangcy / ChangJiang / 长江 . Tunel budowano przez 4 lata. Ma długość 10,79 km. Koszt inwestycji to ok. 10 mld RMB (ok. 6,218 mld PLN). Kierowcy podróżujący tunelem mogą korzystać z łączności w systemie 5G, a nad bezpieczeństwem ich i pasażerów czuwają liczne systemy zapewniające precyzyjne pozycjonowanie pojazdów znajdujących się w tunelu, systemy optyczne identyfikujące zagrożenia i awarie, radary wielokierunkowe, systemy wykrywające anomalie dotyczące temperatury i składu powietrza w tunelu. Pracę systemów monitorują i koordynują rozwiązania bazujące na technologiach Big Data i sztucznej inteligencji. W tunelu zainstalowany inteligentny bezstopniowy system oświetlenia dopasowujący jasność świecenia lamp do aktualnej sytuacji, a także inteligentny system wentylacji. Oba te systemy spięto rozwiązaniem, którego zadaniem jest oszczędzanie energii elektrycznej. W tunelu poprowadzono dwie jezdnie o szerokości 17,45 metrów, na każdej wyznaczono 3 pasy ruchu.

Administracja Lotnictwa Cywilnego Chin (中国民用航空总局) planuje, iż do końca 2025 roku wybudowanych w Chinach zostanie 30 nowych lotnisk. Łącznie będzie ich ponad 270. Będą one zdolne obsłużyć 930 mln pasażerów rocznie.


Prawo (法律)

Najwyższy Sąd Ludowy  (最高人民法院) uznał „współżycie z drugą osobą płci przeciwnej” jako przesłankę do wystąpienia o rozwód. Tak stanowi bowiem Kodeks Cywilny. Rzecz wymagała jasnej interpretacji ze strony sądu najwyższego, ponieważ pojawiło się wiele nieporozumień co do wykładni zapisu w praktyce sądów powszechnych. Kodeks Cywilny ChRL przewiduje, iż innym powodem wystąpienia o rozwód może być bigamia jednego z małżonków. I ten zapis okazał się absolutnie klarowny dla chińskich sądów. Tu nieporozumień nie odnotowano.

Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że nie jest trwałym zerwaniem związku małżeńskiego i powodem do udzielenia rozwodu sytuacja, kiedy mężczyzna od czasu do czasu spotyka się z inną kobietą, okazuje je czułość w miejscach publicznych,

 » Read More

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.