polska-izera?-–-bez-(k)litu

polska-izera?-–-bez-(k)litu

Dla wszystkich, którzy wciąż jeszcze marzą o „polskich” Izerach zalewających światowe rynki garść informacji o najnowszych zmianach na globalnych rynkach litu. Lit jest (jak na razie) niezbędnym składnikiem do produkcji baterii używanych w samochodach elektrycznych.  Dostęp do niego (i do mikroprocesorów, ale o tym może innym razem) warunkuje zatem możliwości produkcji aut elektrycznych.

Ganfeng Lithium Co – firma z prowincji Jiangxi – poinformowała, że nabyła 50% akcji w SPV Co. (HQ w Holandii), której oddział w Mali (Afryka) zajmuje się wydobyciem litu. Kupiła również, za 254 miliony dolarów, notowaną na giełdzie londyńskiej firmę górniczą Bacanora Lithium. Bacanora ma prawa do wydobycia litu w Meksyku. Uważa się, że to jedno z największych złóż na świecie, szacowane na 8,82 miliony ton węglanu litu. Ganfeng jest również właścicielem firmy Ili Hongda, która z kolei ma częściowe prawa do złóż litu w kotlinie cajdamskiej.

To przykłady inwestycji tylko jednej chińskiej firmy, których dokonała tylko w tym roku. A są przecież również i inne – Eve Energy Co. Ltd, Gotion High-Tech, Ansah Heavy Duty Mining Machinery i wiele innych. Również największy na świecie producent baterii do “elektryków” – firma CATL – inwestuje w projekty wydobywania litu zabezpieczając sobie bezpośredni dostęp do surowca. Musi o to dbać, bo ogłosiła w listopadzie 2021 roku, że wybuduje dwie nowe fabryki w Fujian i Guizhou za odpowiednio 8 i 7 miliardów juanów. Zwiększa również produkcję w swoich 8 fabrykach poza Chinami.

Również Eve Energy zwiększa produkcję. Zainwestuje 6,2 miliarda juanów (ok. 4 miliardów PLN) w nową fabrykę w Jingmen (prowincja Hubei), gdzie w bieżącym roku zainwestowała 2,5 miliarda juanów (ok. 1,6 miliarda PLN).

Inwestycje w złoża i przetwórstwo litu mają na celu wsparcie gwałtownie rozwijającego się w Chinach rynku samochodów elektrycznych. W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2021 roku wyprodukowano tu 2,57 miliona aut elektrycznych, czyli 133% więcej niż w porównywalnym okresie roku 2020. Firmy produkujące baterie do tego typu pojazdów tylko w tym roku przeznaczyły na zwiększanie mocy produkcyjnych (i prace badawczo rozwojowe) 130 miliardów juanów (ok. 85 miliardów PLN).

 

Redakcja: Leszek Ślazyk 

e-mail: [email protected]

© 2010 – 2021 www.chiny24.com

 » Read More

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.

 » Read More

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.