Firma KAWO publikowała swój raport Ultimate Guide to China Social Media Marketing 2022. Jest to „absolute must” do przeczytania (i obejrzenia, bo raport ma przepiękną szatę graficzną) dla każdego, kto chciałby zrozumieć jak funkcjonuje chiński Internet i media społecznościowe w Chinach.
Raport powstał w wyniku 6-cio miesięcznej pracy, przestudiowania 332 źródeł i wywiadów z 18 ekspertami. Omawia 25 platform społecznościowych w Chinach.
Na 114 stronach czytelnik otrzymuje – podane jak na dłoni – kompendium wiedzy o najważniejszych graczach na rynku mediów społecznościowych, grupach docelowych, odnośniki do artykułów, webinariów i raportów oferujących poszerzone wiadomości na dany temat, porady ekspertów, najważniejsze informacje, itp. Każdy kto chciałby zaistnieć na rynku chińskim ze swoimi produktami, albo chciałby zrozumieć jak on funkcjonuje, po prostu musi przeczytać ten raport. Jest to jedna z najlepiej opracowanych pozycji (bezpłatnych) w Internecie jaką w ostatnim czasie widziałem. Poniżej przedstawiam kilka ciekawostek z tego dokumentu dla zachęcenia do jego ściągnięcia na dysk i przeczytania.
Zacznijmy od kilku informacji o użytkownikach mediów społecznościowych w Chinach. Jest ich obecnie ponad miliard, w ciągu ostatnich 6 miesięcy dołączyły 22 miliony. Wraz z upowszechnianiem się dostępu do sieci 5G (70% światowych podłączeń do 5G jest w Chinach) liczba ta będzie wzrastać, ponieważ wciąż około 30% Chińczyków nie jest jeszcze podłączonych do Internetu. A co robią Ci już podłączeni?
Podstawowym środkiem „sklejającym” świat off-line (realny) ze światem on-line (wirtualnym) są wszechobecne QR-kody. Wykorzystuje się je do wszystkiego – marketingu, zdrowia, transportu, sharing economy, zamawiania jedzenia, a nawet do żebrania i … na cmentarzach
Świat realny dzieli się na obszary wiejskie i miasta poziomu od 1 do 5. Poniższy slajd pokazuje ich rozmieszczenie geograficzne i udział procentowy populacji. Polecam też zawarty na slajdzie link do artykułu na SCMP wyjaśniający klasyfikację miast.
Chińczycy mają swoją specyficzną kategoryzację użytkowników Internetu. Są w niej pracownicy biurowi, żółwie morskie, srebrzyści, mali cesarze, samotne kobiety, nowobogaccy i tygrysi rodzice.
Jest też inna klasyfikacja – według daty urodzenia. Tu mamy generację Alfa, Z, Y, X, W i milczącą. Zwracam uwagę na nieco odmienne zaszeregowanie do poszczególnych grup w Chinach i na Zachodzie.
Cechą charakterystyczną klientów na rynku zakupów on-line jest poleganie na zdaniu innych, uważanych za „specjalistów” i „znawców”. Stąd też niezwykła popularność i wysyp KOL, KOC, KOS i ich integracja w MCN, co ładniej wyjaśnia poniższy slajd.
Niekwestionowanym królem mediów społecznościowych jest WeChat. To super aplikacja, która dzięki wykorzystaniu mini-programów łączy w sobie funkcjonalność kilkudziesięciu zachodnich „apek”
Wspomniane powyżej mini programy to bardzo „lekkie” aplikacje uruchamiane wewnątrz WeChat i korzystające z jego mechanizmów (np. weryfikacji i płatności on-line) dzięki czemu są szybkie w działaniu, niedrogie w programowaniu i wszechobecne. Można ja zamieszczać w wiadomościach tekstowych, artykułach, „kanałach” wewnątrz WeChat, itp.
Oto przykład mini programu restauracji…
…i Tesli
Istotną częścią rynku chińskiego jest również livestreaming i krótkie filmiki video. Rozwija się on bardzo dynamicznie. Przeciętny chiński internauta spędza na ich oglądaniu aż 2 godziny dziennie!
To zaledwie kilka slajdów z raportu. Jeszcze raz gorąco polecam jego „przestudiowanie”
Redakcja: Leszek Ślazyk
e-mail: [email protected]
© 2010 – 2021 www.chiny24.com
Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.