chiny:-subiektywny-przeglad-wydarzen-za-wielkim-murem-(04/22)

Z prac rządu (来自政府工作)
PKB regionów

Podano wstępne dane dotyczące PKB poszczególnych 31 regionów administracyjnych Chin (nie uwzględniając Hong Kongu, Makau i Tajwanu) w 2021 roku. To efekt zakończenia corocznych obrad lokalnych rad przedstawicielskich poprzedzających obrady krajowego parlamentu, czyli Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych, które zazwyczaj mają miejsce z początkiem marca, równolegle z obradami Ludowej Politycznej Konferencji Konsultatywnej Chin (Dwie Sesje).

W 2021 roku najwyższy wzrost PKB odnotowano w prowincji

  • Hubei 湖北 (12,9%),
  • HaiNan 湖南 ( 11,2%) i
  • ShanXi 山西 (9,1%).

Najniższy wzrost PKB odnotowano w

  • QingHai 青海 (5,7%),
  • LiaoNing 辽宁 (5,8%),
  • HeiLongJiang 黑龙江 (6,1%).

Potwierdza się trend: prowincje centralne, wciąż jeszcze rozwojowo dalekie liderom ze wschodu, rozwijają się intensywnie, przejmując od wschodnich sąsiadów funkcje wytwórcze (relokowanie produkcji do tańszych regionów), prowincje północno-wschodnie i centralna część kraju borykają się z uzyskaniem średniego tempa rozwoju. Prowincja QingHai wciąż poszukuje swojego modelu rozwojowego, a daleka północ Chin, to obszary zdominowane przez przemysł ciężki i górnictwo, z których państwo sukcesywnie się wycofuje.

W pozostałych prowincjach chińskich wzrost PKB w 2021 roku przekroczył 8% w stosunku do roku 2020. W 2022 roku – tak zakładają lokalne władze – największy wzrost PKB ponownie zostanie odnotowany w HaiNan 湖南 (9%), oraz w Tybecie 西藏 (8%), natomiast siedem innych prowincji (HuBei 湖北, JiangXi 江西, AnHui 安徽, GuiZhou 贵州, YunNan 云南, NingXia Hui Region Autonomiczny 宁夏回族, HeNan 河南) zamierza osiągnąć ok. 7% wzrostu PKB. Wśród liderów planowanego wzrostu nie ma prowincji, które są motorem ekonomicznego rozwoju kraju. Te w swoich prognozach na 2022 rok spowolniły tempo rozwoju:

  • Pekin / BeiJing / 河北 (5%),
  • JiangSu 江苏 (5,5%),
  • Szanghaj / ShangHai / 上海 (5,5%),
  • GuangDong 广东 (5,5%),
  • ShanDong 山东 (5,5%),
  • ZheJiang浙江 (6%),

czyli blisko o 3% mniej niż w 2021 roku.

Wartościowo największy PKB w ubiegłym roku uzyskały:

  • prowincja GuangDong: 12,44 bln RMB (ok. 8,019 bln PLN) – to więcej niż roczny dochód Włoch, Kanady czy Korei Południowej;
  • prowincja JiangSu: 11,64 bln RMB (ok. 7,505 bln PLN) i
  • prowincja ShanDong: 8,31 bln RMB (ok. 5,352 bln PLN).

PKB prowincji/miast wydzielonych 2021 -2022

Ekonomia (经济), Biznes (生意)
Złoto w 2021

W ubiegłym roku wykorzystano dla różnych celów w Chinach 1120,90 ton złota, co stanowi wzrost o 36,53% r/r.

Chińskie Stowarzyszenie Złota (中国黄金协会) poinformowało, że w tej liczbie 711,29 ton przeznaczono do produkcji jubilerskiej (wzrost o 44,99% r/r), złote sztabki i monety pamiątkowe pochłonęły w 2021 roku 312,86 ton kruszcu (wzrost o 26,87% r/r), a na cele przemysłowe i inne przeznaczono 96,75 ton złota (wzrost o 15,44%).

Przejęcia firm zagranicznych 2021

HuRun Research Institute (胡润研究院 (brytyjski think tank z Szanghaju) wyliczył, że wartość przejęć i fuzji zagranicznych firm dokonanych przez chińskie podmioty wyniosła w 2021 roku 1,682 bln RMB (ok. 1,084 bln PLN). To o 45% mniej niż w 2020 roku naznaczonym przecież wybuchem epidemii Covid-19 i gwałtownymi turbulencjami gospodarczymi Chin.

Chińskie firmy najchętniej inwestowały w minionym roku w Hong Kongu, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Singapurze, Indiach i w Wielkiej Brytanii. Najczęściej chiński kapitał kierowano ku projektom związanym z produkcja metali, wydobyciem i przetwarzaniem surowców, produkcji materiałów, ale także dotyczącym tworzenia oprogramowania i usług z tym związanych, medycyny, farmakologii, żywności i napojów oraz energetyki.

Aż 71% wszystkich podmiotów dokonujących inwestycji stanowiły spółki prywatne.

Płace minimalne styczeń 2022

Wciąż rośnie płaca minimalna w poszczególnych prowincjach i miastach wydzielonych.

Najwyższe miesięczne wynagrodzenie minimalne obowiązuje aktualnie w Szanghaju: 2590 RMB (ok. 1663 PLN), natomiast stawka godzinowa w Pekinie: 25,3 RMB (ok. 16,24 PLN). Osiem jednostek administracyjnych szczebla prowincjonalnego (na 31 regionów) ustaliło poziom minimalnego wynagrodzenia powyżej 2000 RMB (ok. 1288 PLN). Najniższa płaca miesięczna obowiązuje w prowincji HuNan 湖南 (1700 RMB, czyli ok. 1091,41 PLN), AnHui 安徽  (1650 RMB, czyli ok. 1059,31 PLN) i GanSu 甘肃 (1620 RMB, czyli ok. 1040,05 PLN).

W Chinach nie obowiązuje jednolita stawka płacy minimalnej i godzinowa dla całego państwa. Te, co kilka lat (zazwyczaj co 2) ustalają lokalne rządy, dysponujące pewną autonomią w tym zakresie związaną z lokalnymi uwarunkowaniami. Rządy lokalne muszą wziąć pod uwagę m.in. takie czynniki, jak lokalne minimalne koszty utrzymania pracownika i jego rodziny, wskaźnik cen konsumpcyjnych, wysokość składki na ubezpieczenie społeczne i fundusze mieszkaniowe płacone przez samych pracowników, średnie wynagrodzenie w rejonie, poziom lokalnego rozwoju gospodarczego, lokalną sytuację w zatrudnieniu itp. Miesięczna płaca minimalna to tylko płaca podstawowa, która nie obejmuje wynagrodzenia za nadgodziny, dodatku nocnego, letniego dodatku za pracę w wysokich temperaturach, specjalnego dodatku za szkodliwe warunki pracy oraz dotacji na posiłki, transport czy mieszkanie.

Przeciętnie dodatkowe koszty pracy ponoszone przez zatrudniających (oprócz ustalonej płacy nie niższej od minimalnej, obowiązkowych składek ubezpieczenia socjalnego, zdrowotnego, emerytalnego i związanych z funduszem mieszkaniowym) to ok. 37% dodatkowego obciążenia liczonego od wypłacanego pracownikowi wynagrodzenia.

W Chinach nikt nie podejmie pracy za miskę ryżu.

Wynagrodzenie minimalne – styczeń 2022 r.

Jak informuje Ministerstwo Handlu (商务部) w 2021 roku dokonano w Chinach w formule online zakupów o wartości 13,1 bln RMB (ok. 8,418 BILIONÓW PLN). To wzrost o 14,1% r/r. W 2020 roku odnotowano wzrost o 10,8% w porównaniu z rokiem 2019.


Technologie (技术)
Smartfony 2021

Dane zebrane z chińskiego rynku smartfonów, a dotyczące 2021 roku zaskakują. Najnowszą analizę w tej materii przedstawił Counterpoint Technology Market Research – globalny ośrodek analityczno-badawczy z siedzibą w Hong Kongu, specjalizujący się w przemyśle TMT (technologie, media, telekomunikacja).

Zwycięzcą sprzedaży w roku 2021 została marka VIVO z udziałem 22%w rynku. Na drugim OPPO z udziałem 21%, a na trzecim Apple (16%). Dopiero na szóstym miejscu uplasował się Honor (marka wyodrębniona z HuaWei i odsprzedana chińskiemu konsorcjum) ex aequo z samym HuaWei. Te dwie marki posiadały w minionym roku po 10% udziałów w rynku. VIVO już drugi rok z rzędu utrzymuje pozycję lidera.

Największym wzrostem sprzedaży w ubiegłym roku może się pochwalić REALME. Marka ta odnotowała wzrost o 379%, choć na rynku zajmuje dopiero pozycje 7. Warta odnotowania jest też pozycja Apple i smartfonów iPhone. Wprawdzie w całym 2021 roku amerykańska marka znalazła się na trzecim miejscu, ale za to w IV kwartale ub.r była liderem wśród producentów smartfonów operujących na chińskim rynku. Stało się tak po raz pierwszy od 6 lat, a sprawiła to znakomita sprzedaż w Chinach modelu iPhone 13. Apple odnotował w 2021 roku 47% wzrost sprzedaży swoich smartfonów w Państwie Środka.

HuaWei z kolei nie może zaliczyć minionego roku do udanych. Wieloletni lider sprzedaży smartfon ów w Chinach odnotował w minionym roku 68% spadek sprzedaży. Efekt amerykańskich sankcji.

Z danych zebranych przez Counterpoint Technology Market Research wynika, że rynek smartfonów w Chinach zaczął się kurczyć, co może być wynikiem nasycenia go. W 2021 roku sprzedano w Chinach o 2% mniej smartfonów niż rok wcześniej.

Rynek Smartfonów w Chinach 2021


Nauka – Edukacja (教育–科学)
Nakłady na badania i rozwój

Według najnowszych danych Państwowego Biura Statystycznego (国家统计局) w 2021 roku na badania i rozwój (R&D) przeznaczono  w Chinach ogółem 2,786 bln RMB (ok. 1,795 bln PLN), co oznacza wzrost o 14,2% r/r. To zarazem 2,44% wartości PKB Chin w 2021 roku. Chiny zbliżają się w ten sposób do średniej krajów OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), które na ten cel średnio wydały w zeszłym roku równowartość 2,47% swych PKB.

Wedle chińskich statystyków w minionym roku w Państwie Środka na badania podstawowe (prace eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobycia nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów, bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne) wydano kwotę 169,6 mld RMB (ok. 109,351 mld PLN), co oznacza wzrost o 15,6% r/r. Wydatki na badania podstawowe stanowiły w 2021 roku 6,09% wszystkich wydatków na badania i rozwój.

 

Dane: Państwowy Urząd Statystyczny (国家统计局)

Według Global Innovation Index (GII) opracowywany przez World Intellectual Property Organization Chiny znalazły się na 12 miejscu pośród 132 państw w zakresie innowacji naukowych i technologicznych.


Społeczeństwo (社会)
Klasa średnia i dobra luksusowe

Amerykańska firma doradcza Bain & Company zaprezentowała najnowszy raport na temat rynku towarów luksusowych w Chinach w 2021 roku.

Sprzedaż towarów określanych mianem luksusowych wyniosła w zeszłym roku 471 mld RMB (ok. 303,55 mld PLN). To wzrost o 36% r/r. W 2020 roku wzrost ten (r/r) wyniósł aż 48%. Bain & Company przewiduje, że do 2025 roku Chiny staną się największym, najważniejszym rynkiem towarów luksusowych w skali całego świata. Dziś chińscy konsumenci odpowiadają za 21% wszystkich zakupów tego typu towarów w skali globu. Chiny są jednocześnie najszybciej rozwijającym się rynkiem towarów luksusowych. Obroty wielu marek w minionym roku wzrosły o 70% w porównaniu z rokiem 2020. Sprzedaż luksusowych wyrobów skórzanych (galanterii skórzanej) wzrosła o blisko 60%, artykułów jubilerskich o 35%, zegarków o 30%, a kosmetyków upiększających o 20%.

Wspomniany wcześniej HuRun Research Institute (胡润研究院), brytyjski think tank z siedziba w Szanghaju przeprowadził ankietę wśród reprezentantów klasy średniej (posiadających majątek rodzinny o wartości co najmniej 13 mln RMB (ok. 8,376 mln PLN), a nie przekraczającej 42 mln RMB (ok. 27,062 mln PLN) na temat preferencji dotyczących luksusowych marek i produktów sygnowanych tymi markami.

HuRun ocenia, że rynek towarów luksusowych wart jest aktualnie w Chinach ok. 1,7 bln RMB (ok. 1,09 BILIONIA PLN).

90% rodzin z klasy średniej planuje wciągu 3 lat zakup samochodu elektrycznego. Posiadanie takiego pojazdu stało się w Chinach symbolem zamożności.

Inne konkluzje z tej ankiety to:

  • 97% badanych codziennie pije herbatę (zieloną bądź czarną), którą przedkłada nad inne napoje;
  • Prezenty kupowane dla mężczyzn to najczęściej zegarki, elektronika, alkohol, papierosy lub/i cygara. Kobietom prezentuje się najczęściej kosmetyki, biżuterię, dodatki, podróże, odzież, elektronikę i zegarki;
  • W ciągu najbliższych trzech lat ankietowani planują wydatki konsumpcyjne w zakresie: zdrowie i opieka zdrowotna, edukacja dzieci, podróże. Planowane zakupy luksusowe to: biżuteria, zegarki, odzież, samochody, dodatki;
  • W ramach rozrywki/relaksu ankietowani najczęściej wydają na jedzenie, w drugiej kolejności na podróże (a ich główne kierunki to Malediwy, Japonia, Nowa Zelandia, Singapur i Szwajcaria), następnie na testowanie wina, a na końcu na spędzenie czasu z rodziną.
  • Najpopularniejszymi formami aktywności fizycznej wśród ankietowanych były: pływanie, bieganie i golf. Większość badanych regularnie odwiedza fitness kluby;
  • Spośród alkoholi ankietowani najczęściej kupują czerwone wino, whisky, białe wino i szampana;
  • Badani najchętnie dla swych dzieci wybierają szkoły i uczelnie zagraniczne, przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii;
  • 71% ankietowanych nie planuje emigracji;
  • Wskaźnik zadowolenia z życia w Chinach wzrósł do 8,4 pkt, na 10 z 7,4 w 2020 roku;

Preferencje marek wśród członków klasy średniej w Chinach w 2021 roku:

  • na prezent dla mężczyzny – Chanel, Louis Vuitton, Dior, Gucci, Hermes;
  • na prezent dla kobiety – Chanel, Louis Vuitton, Dior, Hermes, Gucci;
  • biżuteria – Bulgari, Cartier, Van Cleef & Arpels, Tiffany & Co., Chanel;
  • zegarki – Rolex, Patek Philippe, Bulgari, Hermes, Cartier;
  • modna odzież dla mężczyzny: Hermes, Balenciaga, Chanel, Louis Vuitton, Gucci;
  • modna odzież dla kobiety: Chanel, Hermes, Balenciaga, Louis Vuitton, Dior;
  • dodatki dla mężczyzny: Hermes, Giorgio Armani, Chanel, Louis Vuitton, Balenciaga;
  • dodatki dla kobiety: Hermes, Chanel, Giorgio Armani, Louis Vuitton, Dior;
  • kosmetyki

– do ochrony skóry: La Mer, Estee Lauder, Lancome, Sk-II, Cle De Peau Beaute;

– upiększające: Christian Dior,

 » Read More

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.